Подготовка к огэ 7 класс английский язык – . 7 . . ..
Подготовка к ОГЭ по разделу «Чтение» на примере 7 класса
Подготовка к ОГЭ по английскому языку по разделу «Чтение» на примере 7 класса
Необходимость готовить к государственной итоговой аттестации по английскому языку особое значение приобрела недавно, когда стало известно, что с 2020 года выпускники 9-го класса должны будут сдавать экзамен по иностранному языку как обязательный.
Одним из разделов ОГЭ 9 является «Чтение» с разной стратегией:
Кодификатор по предмету «Иностранный язык» содержит перечень тем и необходимых компетенций, которые будут проверяться на экзамене.
Разрабатывая рабочую программу по предмету, учитель иностранного языка должен ориентироваться на данный кодификатор по предмету, используя дополнительный материал для подготовки уроков, особенно контрольных работ. Это важно делать для того, чтобы избежать списывания уже готовых тестов, данных в учебнике, из «Готовых домашних заданий» и других «решебников», наводнивших всемирную сеть. С этой проблемой, к сожалению, встречаются все учителя.
Нынешние семиклассники будут первыми, кто будет сдавать обязательный экзамен по английскому языку. Рассмотрим две темы, которые изучаются в 7 классе и обозначены в Кодификаторе по предмету: Спорт, Школьное образование в стране изучаемого языка.
В своей профессиональной деятельности я использую огромное количество дополнительной литературы. В журнале для изучающих и преподающих английский язык «Speak Out» № 3 за 2011 год имеется статья «Horse-riding». Изучив статью, я нашла целесообразным предложить её учащимся для чтения с выбором ответа из множества. Для этого я разработала задание к тексту, снабдив текст глоссарием по теме статьи. Смотрите ниже.
HORSE-RIDING
READ THE TEXT AND DO THE TASKS BELOW
Horse-riding is the only Olympic sport in which men and women compete against each other. It’s also the only sport in which people and animals are teammates.
The Olympic competition is divided into three tests: dressage1, show-jumping2 and the 3-day event3.
Did you know? The horse first appeared in the Olympic Games in the year 652 BC, when there were chariots4 races.
The first horse-riding schools were set up in the 11th century.
The 2012 Olympic Games were taken place in London. Horse-riding competitions were held in Greenwich Park.
Dressage
In this competition the horse must carry out5 some set figures and movements laid down in the programme. Dressage is often called a ‘horse ballet’.
Show-jumping
In this competition, the rider guides the horse round a course of obstacles6. The aim is to complete the course in the shortest time possible without knocking down
3-day Event
This competition is held over three days and must be completed with the same horse. The three-day event includes many testing exercises like jumping, trotting and galloping.
Words of wisdom
No hour of time is wasted that is spent in the saddle8.
Winston Churchill
Horses lend us the wings9 we lack10.
Author Unknown
One reason why birds and horses are happy is because they are not trying to impress 11 other birds and horses.
Dale Camegie
If you want a true friend, get a horse.
TASK 1. CHOOSE THE BEST ENDING FOR EACH SENTENCE:
Horse-riding is …
for men only.
for women only.
for both women and men.
The Olympic competition consists of …
2 tests.
3 tests.
4 tests.
3) The first horse-riding schools were opened in …
a) the tenth century.
b) the eleventh century.
c) the twelfth century.
4) The horse must show some figures and movements in …
a) dressage competition.
b) show jumping.
c) 3-Day Event.
5) Many exercises are tested in …
a) dressage competition.
b) show jumping.
c) 3-Day Event.
TASK 2. TRANSLATE ONE OF THE QUOTATIONS FROM “WORDS OF WISDOM” SECTION
По теме «Школьная жизнь в стране изучаемого языка», изучаемой в 7 классе, обучающимся предложен текст о частной школе в Великобритании с заданиями к нему. Источник статьи журнал «Speak Out» № 1 за 2003 год. Смотрите ниже.
PRIVATE SCHOOLS IN THE UK: OVERVIEW
HARROW SCHOOL
History
Harrow, the second best public school in the UK after Eton, was founded in 1572 as a public school for the children of poor farmers but rapidly
Why Harrow?
One of the reasons why parents choose Harrow is that its aim14 is “to produce young men who will go on to be leaders in their chosen professions” (B. Lenon, Head Master). This means Harrovians are more likely to do well than people who went to ordinary schools. Why? Well, for one thing, the quality15 of education is better since the school is better resources16 and funding. For another, the school has excellent reputation: the fact that you are an ex-Harrovian is some kind of “passport” for a brighter future.
Conditions
Harrow is an all-boys school with 800 pupils. It is a full boarding school with nineteen boarding houses. A boarding house is a building where pupils sleep and rest. Each boy either has a separate
The school has outstanding facilities20 including the best golf courses, a swimming pool, the latest computers and even the best school theatre in the UK. All teachers live in the school to make sure that pupils are offered diverse range21 of evening and weekend activities.
Good nutrition22 is also very important. Have a look at the average23 menu:
Breakfast: grilled sausage, bacon, fried eggs with fruit juice, cereal.
Lunch: a choice of breaded fish or roast lamb with potatoes or/ and vegetables, salads, cherry pie.
Supper: a choice of burgers plus pasts with potatoes and vegetables, soup, fresh fruit.
Not bad, isn’t it?
The lowest admission24 age for the school is thirteen. The school is very prestigious, so some patents apply as soon as their son is born! Normally parents register25 their son at least two years in advance26. Most candidates have to attend an interview, do well in primary school and pass a test. There are some free places for gifted pupils but most have to pay about £ 13,000 a year plus extra charges.
READ THE TEXT AND CHOOSE THE BEST ENDING FOR EACH SENTENCE:
the first best public school in Great Britain.
the second best public school in Great Britain.
the third best public school in Great Britain.
Harrow was founded as …
a school for all children.
a school for children of rich farmers.
a school for children of poor farmers.
Parents choose Harrow school for their children …
education in this school is better.
education costs cheap.
it is easy to study there.
Pupils in boarding school …
can leave school for night.
can have only lessons and extra classes.
have to stay there all day and night.
Children …
have to pass a test to study in Harrow.
can be admitted to Harrow at any age.
can choose time of learning.
COMPLETE THE SENTENCES BELOW:
Education in Harrow is better because …
The great facilities of Harrow include …
The school offers its pupils …
The school starts admission of children at the age of …
Данные задания являются примерными. Согласно Кодификатору по предмету «Английский язык», каждый учитель может придумать другие задания, способствующие формированию необходимых речевых компетенций.
1Dressage – выездка (езда по специальным программам в прямоугольном манеже)
2 Show-jumping — конкур
33-day event — троеборье
4 Chariot — колесница
5 Carry out — выполнять
6 Obstacle — препятствие
7 Knock down – сбить (препятствие)
10 Lack – не хватать, не доставать
11Impress – производить в
(7-10) 7 тренировочные тесты для подготовки к ОГЭ
Test 7
Закончи предложения.
Libraries in England
There are public libraries, 1.______we may all borrow books, and private libraries, from which only some people may borrow books. There is a public library in every town in Great Britain. There are branch libraries in most villages. In most towns there are special libraries for children. 2.____famous libraries in England is the library of the British Museum in England. Anyone may become a member of a library, and it costs nothing to borrow books. Libraries lend 3._____books. Three books may be borrowed 4.______, but only two may be novels. 5.____are four persons in the family, they can between them take home twelve books. These books 6.___a fortnight. If at the end of the fortnight you have not finished reading a book, you may renew it 7.____. If the book you want is out, you may ask for it to be kept for you.
At a time
For another fortnight
From which
Can be kept for
If there
One of the most
Any kind of
Прочитайте рассказ и выберите подходящий ответ A, B, C, для каждого пропуска.
The Profile
It (8)__just one sensational speech in July 2004 to make Harvard Law graduate Barack Obama an overnight (9)___. Just three years (10)___the Illinois (11)___launched his campaign to become first (12)___ president of the US. Unlike members of the Bush family and the Kennedy clan, he had no (13)___background. His father grew (14)___ in Kenya herding goats, and won a university scholarship to study in Hawaii. Barack Obama was born in Honolulu. He was a bright, intelligent student and was accepted to study (15)____science at Columbia University in New York. On November 4, 2008 the man who once referred (16)____himself as “the skinny kid (17)___a funny name” was chosen as the 44th president of the United States.
8 | A made | B took | C got |
9 | A president | B student | C star |
10 | A before | B later | C after |
11 | A student | B president | C politician |
12 | A black | B Democratic | C foreign |
13 | A family | B privileged | C education |
14 | A into | B up | C out |
15 | A economic | B political | C biological |
16 | A to | B by | C about |
17 | A by | B of | C with |
Прочитайте текст. Используйте слова, написанные в скобках, для образования слов, которые подходят для пропусков в этих же строках.
Several small towns have played a huge role in my life. One of them is Munglinup, the place where my mother grew up. It’s a typical (18)___(America) town. When my mum was a kid, it was a (19)____(bustle) town; it had a (20)___(wonder) hall, a (21)_____(crowd) pub, lots of (22)____(beauty) houses and a (23)____(cheer) school. Now, less than thirty years later the only services that remain are the school and roadhouse. But there are few (24)___(child) to go to school. Half of the houses in mum’s (25)____(neighbor) are empty. (26)___(travel) only stop for fuel. It can turn into a ghost town.
Test 8
Закончи предложения.
Cinema in England
In England they usually call the cinema “the pictures”. Sometimes they also use the American name, “the movies”, too. The 1.____or ‘showing’ begins about two o’clock in the afternoon, and the show goes on from then until about half past ten. There is usually 2._____, a shorter one, a news film ( or newsreel), some advertisements and a ‘trailer’ telling about some new films. Cinema used to be more crowded than they are now. Many people used to go to the cinema two or three times a week, today people like to stay at home to watch television, 3.____it is cold and wet outside. The prices of cinema seats in London are higher 4.___London. Films at London cinemas start as early as 12 o’clock, and there are 5.____, programmes starting between 11 p.m. and midnight. You can find exact times and programmes in 6.___.
Than outside
The daily newspapers
First performance
One main film
Particularly when
Often late-night.
Прочитайте рассказ и выберите подходящий ответ A, B, C, для каждого пропуска.
Philadelphia is an American city known (7)_____many things. The declaration of Independence (8)____is the most important document in American history, was signed there in 1776. It (9)___also the first capital of the United States. But one fact (10)____Philadelphia is not so well-known: it is home to nearly 3,000 murals (настенные картины) (11)___on the sides of homes and buildings around the city. In fact, Philadelphia has (12)___murals than any other city in the world. More than 20 years (13)___, a New Jersey artist named Jane Golden started a program that paired troubled youth with artists to paint murals on a few buildings around the city. From this small project, something magical happened. The young people helped to create magnificent pieces of art. They also learnt to collaborate (coтрудничать)(14)___many different kinds of people. They leant to be responsible, (15)___they needed to follow a schedule to complete the murals. They also learnt to feel proud (16)____their community. The various murals range from huge portraits of historical heroes, to cityscapes, to scenes which depict the diverse ethnic groups that call Philadelphia home. The mural programme (17)___by Jane Golden is now the (18)___largest public art programme.
7 | A by | B for | C with |
8 | A who | B — | C that |
9 | A was | B is | C were |
10 | A from | B of | C about |
11 | A painted | B painting | C paint |
12 | A many | B much | C more |
13 | A before | B ago | C after |
14 | A with | B without | C about |
15 | A that’s why | B so | C because |
16 | A from | B of | C with |
17 | A created | B creating | C creative |
18 | A nation | B nationality | C nation’s |
Прочитайте текст. Используйте слова, написанные в скобках, для образования слов так, чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста.
The Apple Tree
There was an old apple tree in a (19)____(farm)’s garden. It was so old that it had stopped bearing fruit a long time ago. It only served as a home to the birds, grasshoppers and squirrels in the (20)___(neighbour). One day, the farmer decided to cut the tree down. He felt it had become (21)____(complete)(22)____(use). So, he took a sharp axe in his hand and struck at the roots of the tree. At once there was great (23)___(disturb) among the grasshoppers, the birds and the squirrels in the tree. They came out of their homes and begged the farmer “Please sir! Spare this tree’s life. It is our only home.” But the farmer didn’t listen to them. “We promise to sing to you in the afternoons to (24)___(light) your work so,” the creatures told him. But the farmer continued his task with great (25)____(concentrate). Suddenly he saw a beehive (улей) in the hollow (дупло) of the tree. It was full of honey. He tasted the honey. Ummmm, (26)___(heaven). Suddenly the farmer realized that the tree was not so useless after all. Its hollow was the ideal place for a beehive to rest. And if he took away the honey now, the bees would make more. They would certainly not leave such an (27)___(attract)residence. What a blessing that the farmer has found something of use to him in the tree!
Test 9
Закончи предложения.
Vancouver
Vancouver is home to 1.____. It is a young and growing city a great location between the Pacific Ocean and the Rocky Mountains. Vancouver was inhabited by about twenty different Aboriginal tribes who made up the First Nations Peoples prior to the arrival of the European explorers in the 18th century. However, it was only with the discovery of gold in 1858 that 2.___. Then in 1884, when the Canadian Pacific Railway chose Vancouver as the terminus of its transcontinental railway, 3.____. The province of British Columbia has the second highest Aboriginal population in Canada. When Canada was colonized by Europeans, the natives were forced away and their land was taken from them. Aboriginal children were taken from their families and 4.____. Following the Second World War things slowly began to change and the Aboriginal people were returned their rights. During the summer it is now possible to see traditional Powwow festivals not only in Vancouver 5.____. A powwow celebration is a celebration of Aboriginal dancing, drumming and singing.
But also all over the Canada and North America
The modern city of Vancouver took off
Almost 2 million people of different nationalities
Sent far away to residential schools
The town began to grow very fast.
Прочитайте рассказ и выберите подходящий ответ A, B, C, для каждого пропуска.
Ever since J.K. Rowling planted the idea (6)___an invisible cloak in her Harry Potter book series, scientists have been trying to (7)___a material that can not only (8)__people, but also, buildings. Now a Canadian company claims to produce the (9)____textile. British Columbia says that the material makes its (10)____completely invisible, even (11)___people with night vision goggles(очки). Just like the young (12)___cloak, it is light-weight and does not need cameras, batteries, lights or mirrors (13)____.
6 | A for | B of | C about |
7 | A do | B perform | C create |
8 | A hide | B show | C protect |
9 | A good | B beautiful | C magical |
10 | A consumer | B buyer | C wearer |
11 | A for | B to | C from |
12 | A wizard | B wizard’s | C wizards |
13 | A operating | B to operate | C operate |
Прочитайте текст. Используйте слова, написанные в скобках, для образования слов так, чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста.
Astrid Lindgren
Astrid Lindgren is a (14)___(Sweden) born author. She was born as Astrid Anna Emilia Ericsson in 1907 in (15)____(south) Sweden where she grew up on a farm. She spend her early (16)___(child) with cows and discovering hidden forest paths. Astrid was the second of four children. During their childhood years, they were fond of storytelling; their parents taught them how to use their (17)___(imagine) and (18)___(create) in the world of Literature. Her childhood years were full of love and (19)___(laugh) which also came from her parents. Her books on children are (20)___(international) known and loved. Pippi Longstocking, one of the (21)___(favour) books, has been translated into 60 languages. This character was created after the birth of her daughter, Karin. Her debut in (22)__(write) was made at a time when women were (23)___(most) involved with domestic work. Pippi jumped right into the world of boys and (24)___(grow up) without any (25)___(permit). She was brave and (26)___(dare) and gave her opinion on anything to anyone. Pippi would never just sit and wait for her prince (27)___(charm) to come riding on his white horse. She had her own horse. Lindgren’s humor and love for (28)___(human) was (29)___(legend). She represented the Swedish spirit for the rest of the world. Her books are full of loving relationships, liberation and (30)___(fond) for nature. She died in 2002 at the age of 94, after a very (31)___(product) and (32)___(artist) life.
Test 10
Закончи предложения.
London
London has a population of about 9,000,000. It lies on the river Thames, 1.___ nearly 2,000 years ago. From about 1800 until World War Two, London was the biggest city in the world, but now there are many cities 2.____. London is famous for many things. Tourists come from all over the world to visit its historic buildings, such as Buckingham Palace, 3._____, and the houses of Parliament, 4.____and hear the famous clock, Big Ben. They also come to visit its theaters, its museums, and its many shops, such as Harrods, 5.___. And of course they want to ride on the London Eye next to the river! Like many big cities, London has problems with traffic and pollution. Over 1,000,000 people a day use the London Underground. People 6.___into the city centre pay the Congestion Charge, 7.____, but it is cleaner than it was 100 years ago. For me, the best thing about London is the parks. There are five in the city centre. But my children’s favourite place is Hamleys 8.____toy shop in the world.
Where the Queen lives
Which is the biggest
Which are much bigger
Who want to drive
Where the Romans landed
Where you can buy anything
Which costs 8 pounds a day
Where you can see.
Прочитайте рассказ и выберите подходящий ответ A, B, C, для каждого пропуска.
Teen Camps in Canada
Teen Camps is one of the (9)____ways for teens to (10)____summer. Teen Camps offer (11)____guests the chance to spend time outdoors with (12)____teens. A lot of structured activities help them to go on (13)____in summer and keep them active. Teen camps can focus (14)___many (15)____activities such as swimming, canoeing and team (16)____such as volleyball or other. Traditional teen camps can seem not exciting to (17)____teens, so there are many alternatives including adventure camps, (18)___camps, paintball camps and many other options. (19)____school students looking for a (20)____way to spend the summer with their peers need look no further. (21)____the most popular kinds you can find Soccer Camps, Golf Summer camps, Hockey Schools, Paintball Camps and Horseback Riding Camps.
9 | A health | B healthiest | C healthy |
10 | A spent | B spending | C spend |
11 | A their | B them | C there |
12 | A other | B another | C others |
13 | A to learn | B learn | C learning |
14 | A at | B on | C in |
15 | A difference | B differ | C different |
16 | A sports | B sport | C sporting |
17 | A much | B many | C a lot |
18 | A wilderness | B wild | C wilder |
19 | A low | B higher | C high |
20 | A funny | B fun | C fan |
21 | A between | B with | C among |
Прочитайте текст. Используйте слова, написанные в скобках, для образования слов так, чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста.
The Boy Who (22)____(cry)”Wolf!”
Once upon a time there (23)____(live) a little boy. (24)___he) name (25)____(be) Bill. Bill (26)___(not live) in town. He lived in the country, and looked after (27)____(sheep). He was not a very good boy. He often (28)____(fall) asleep watching the sheep, and he also told (29)___(lie). The people who lived there often (30)____(say), ‘That boy (31)____(come) to a bad end”. One day Bill wanted to play a practical joke on the people. He (32)____(run) down the hill and cried, ‘Wolf! Wolf! Help! Come quickly1” all the people ran very fast to (33)___(he) as they wanted to save him. But when the people ran up to the boy they (34)___(see) no wolf. ‘It heard you and ran away,” the boy said. The people (35)___(go)away. Bill began to laugh. “How funny, how silly people (36)___(be)!” Three weeks (37)___(late) he wanted to play the same trick again. “Wolf! Wolf!” he cried. “Help! Come quickly! Wolf!” many people ran to the hill as fast as they (38)___(can), but again there (39)____(be) no wolf. This time the boy laughed at them. “Ha-ha. There was no wolf,’ he said. ‘What a good joke!” the people (40)___(become) very angry. “Lies are not jokes,” they said, and went back home. Two days later the weather was sunny and warm. The boy (41)____(sleep) in the afternoon sun. Suddenly he (42)____(wake up) he saw a big dark animal. The animal ran to the sheep and grabbed one. “Wolf!” cried the boy. “Wolf! Help! Come quickly!” but nobody (43)____(come) to save the boy this time. The wolf heard and said:”I like sheep, but a little boy will taste better. I (44)___(have) a real dinner tonight!” when the boy (45)____(not return) home that night the people went to look for him. But they never (46)___(find0 him and nobody saw him again.
Test 7:c , 2- f, 3-g, 4- a, 5- e, 6- d, 7- b, 8- b, 9- a, 10- b, 11- c, 12- a, 13- b, 14- b, 15- b, 16- a 17- c, 18- American, 19- bustling, 20- wonderful, 21- crowed, 22- beautiful, 23- cheering, 24- children, 25- neighborhood, 26- travelers, 27- jumped, 28- first, 29- took, 30- opened, 31- his, 32- him, 33- building, 34- making, 35- stuffed, 36- was, 37- going, 38- took, 39- taught, 40- said, 41- ran, 42- waited, 43- do you want,44- later.
Test 8: 1- c, 2-d, 3- e, 4- a, 5- f, 6- b, 7- b, 8- c, 9- a, 10- c, 11- a, 12- c, 13- b, 14- a, 15- c, 16- b, 17- a, 18- c, 19- farmer, 20- neighborhood, 21- completely, 22- useless, 23- disturbance, 24- lighten, 25- concentration, 26- heavenly, 27- attractive.
Test 9: 1- c, 2- e, 3- b, 4- d, 5- a, 6- b, 7- c, 8- a, 9- c, 10- c, 11- a, 12- b, 13- b, 14- Swedish, 15- Southern, 16- childhood, 17- imagination, 18-creatingly, 19- laughter, 20- internationally, 21- favourite, 22- writing, 23- mostly, 24- grew, 25- permission, 26- daring, 27- charming, 28- humanity, 29- legendary, 30- fondness, 31- productive, 32- artistic.
Test 10: 1- e, 2- c, 3- a, 4- h, 5-f, 6- d, 7- g, 8- b, 9- b, 10- c, 11- a, 12- a, 13- a, 14- b, 15- c, 16- a, 17- b, 18- b, 19- c, 20- a, 21- c, 22- cried, 23- lived, 24- his, 25- was, 26- didn’t live, 27- sheep, 28- fell, 29- lies, 30- said, 31- will come, 32- ran, 33- him, 34- saw, 35- went, 36- are, 37- later, 38- could, 39- was, 40- becoming, 41- was sleeping, 42- woke, 43- came, 44- will have, 45- hadn’t return, 46- found.
kopilkaurokov.ru
You are going to give a talk about extreme sports. Remember to say:
| You are going to give a talk about seasons. Remember to say:
|
You are going to give a talk about the Internet. Remember to say:
| You are going to give a talk about books and reading Remember to say:
|
You are going to give a talk about global warming. Remember to say:
. | You are going to give a talk about the future profession. Remember to say:
|
You are going to give a talk about extreme sports. Remember to say:
| You are going to give a talk about seasons. Remember to say:
|
You are going to give a talk about the Internet. Remember to say:
| You are going to give a talk about books and reading Remember to say:
|
You are going to give a talk about global warming. Remember to say: You are going to give a talk about global warming.
. | You are going to give a talk about the future profession. Remember to say:
|
nsportal.ru
Тест по английскому языку (7 класс) на тему: Тест на чтение в формате ОГЭ. 7 класс. Vitamins
Name ________________________________ Name _______________________________
Раздел 2 (задания по чтению).
Read the text and match the headings with the paragraphs.
A. The vitamins make your bones hard.
B. Tastes differ.
C. You can’t live without food.
D. Vitamins and the ABC.
Healthy food.
1.__________
Eating is fun, especially when you are hungry. Most people have a favourite food. Some people enjoy eating sweet things like cakes, chocolates and ice cream. Other people enjoy savoury foods like cheese and meet. Enjoying eating is our body’s way of making sure that it gets the things it needs to work properly.
2.__________
Food helps us to keep warm, gives us the energy to walk, talk, run and do all the other things we do. It helps us to grow and stay healthy.
3.__________
Vitamins also help us to be healthy. Scientists name vitamins after the letters of the alphabet. All of them are very important, for example: vitamin C keeps our skin and gums healthy. It is found in fresh fruit and green vegetables, such as oranges, blackcurrants, lettuce. Brussels sprouts and spinach also contain a lot of vitamin C.
4.__________
Vitamin D helps our bones to grow strong and hard, and we are able to make it for ourselves if our skin gets enough sunlight. But we can also get vitamin D if we eat fish, milk, butter, cheese and margarine. Some people buy pills or tablets vitamins. But most of us get more than enough of them from our food.
2. Are the sentences true (T) or false (F)?
1. When we enjoy eating our body gets everything to work well. ______
2. To get vitamins you need to buy pills. _______
3. Vitamin C is important for our skin. _______
4. You can get vitamin D only when eating special food. ________
True or False:
Раздел 2 (задания по чтению)
1.
Read the text and match the headings with the paragraphs.
A. The vitamins make your bones hard.
B. Tastes differ.
C. You can’t live without food.
D. Vitamins and the ABC.
Healthy food.
1.__________
Eating is fun, especially when you are hungry. Most people have a favourite food. Some people enjoy eating sweet things like cakes, chocolates and ice cream. Other people enjoy savoury foods like cheese and meet. Enjoying eating is our body’s way of making sure that it gets the things it needs to work properly.
2.__________
Food helps us to keep warm, gives us the energy to walk, talk, run and do all the other things we do. It helps us to grow and stay healthy.
3.__________
Vitamins also help us to be healthy. Scientists name vitamins after the letters of the alphabet. All of them are very important, for example: vitamin C keeps our skin and gums healthy. It is found in fresh fruit and green vegetables, such as oranges, blackcurrants, lettuce. Brussels sprouts and spinach also contain a lot of vitamin C.
4.__________
Vitamin D helps our bones to grow strong and hard, and we are able to make it for ourselves if our skin gets enough sunlight. But we can also get vitamin D if we eat fish, milk, butter, cheese and margarine. Some people buy pills or tablets vitamins. But most of us get more than enough of them from our food.
2. Are the sentences true (T) or false (F)?
1. When we enjoy eating our body gets everything to work well. ______
2. To get vitamins you need to buy pills. _______
3. Vitamin C is important for our skin. _______
4. You can get vitamin D only when eating special food. ________
True or False:
nsportal.ru
Контрольная работа по английскому языку в формате ОГЭ для учащихся 7 класса (базовый уровень)
Контрольная работа по английскому языку в формате ОГЭ для 7 класса
(базовый уровень)
Часть А
А1. Reading. Чтение.
Прочитайте текст. Выполните задания 1-4, обведя букву A, B, или C , которая соответствует правильному варианту ответа.
The Earl of Sandwich lived long ago in England. He was a fanatic about playing cards. He didn’t even want to stop playing long enough to eat meal and refused to put his cards away. So his servant invented a quick meal for him. He put some meat between two slices of bread, so that the Earl could hold his meal in one hand and play cards with the other.
Sandwiches were great favourites in Victorian England. It was a tradition to take take tea at about 5 o’clock, and many reach families ate sandwiches at that time. Cucumber sandwiches were very popular. The servants always cut the crusts off the bread, so the sandwiches were very small and delicate. Sandwiches are less elegant now and often much bigger. The American comic strip character Dagwood Bumstead is famous for his “Dagwood” sandwiches which have up to ten slices of bread packed with different fillings all one on top of the other. The English eat millions of sandwiches every day. They are a typical “snack” meal because they are easy and quick to prepare. You can buy sandwiches if you don’t want to make them yourself. There are thousands of sandwich bars and cafes and even some restaurants that sell them.
A1. What kind of meal did the Earl’s of Sandwich servant invent?
quick and convenient
very delicious
very good for health
A2. What was one of the great traditions in Victorian England?
make cucumber sandwiches
cut the crusts off the bread
have 5 o’clock tea
A3. What kind of sandwiches do people have today?
very elegant
very big
much bigger than they used to be
A4. Why do people like to have sandwiches for their meal?
Because sandwiches are a typical “snack” meal.
Because people can do sandwiches themselves.
Because sandwiches are easy and quick to cook.
2. Use of English. Лексико-грамматическое упражнение.
Прочитайте предложение. Выберите верный ответ ( a,b, или c) , чтобы предложение имело правильный грамматический и лексический смысл.
Правильный ответ обведите.
A5. A horse has got _______________ .
a) for b) fore c) four
A6.Yesterday she ____________ a vase.
a) breaks b) has broken c) broke
A7. I _________________ her at school already.
a) saw b) have seen c) will see
A8. Usually we ______________ supper at 7 p.m.
a) are having b) had c) have
A9. We _____________ juice now.
a) drink b) are drinking c) drank
A10. I think the book is ________________ than film.
a) the most interesting b) more interesting c) interesting
A11 We usually write with chalk on the ___________ at school.
a) chair b) curtains c) blackboard
A12. You shouldn’t _____________ a lot of sweets. They are bad for your teeth.
a) eat b) ate c) eating
A13. You ___________ keep this book as long as you want.
a) can b) must c) should
Часть В
B1.Раскройте скобки, употребляя глаголы в правильном времени.
The competition _____________ B1 (start) tomorrow. There are lots of participants, so it will be difficult to win.
Jim is a good runner. I’m sure he _____________ B2 (get) through the final.
Ann is nervous and upset. She _______________ B3 (lose) her camera and she ___________ B4 (look for) it everywhere now.
She ________________ B5 (take part) in ten competitions last year. She _________________ B6 (not/ win) any of them but she _______________ B7 (make) a lot of new friends and _______B8 (enjoy) participating very much.
Часть С Writing. Письмо.
С1. Задание для школ базового уровня.
Вы получили письмо от Энди, вашего друга по переписке. Прочитайте отрывок из его письма.
… Greeting from France! This is a fantastic place, but it’s raining. I’m wearing jeans and a jacket and I carry my umbrella everywhere!
Paris is a beautiful city. I’m staying at a nice hotel in the city centre. I go sightseeing every day. At the moment, I’m sitting in a cafe and drinking coffee. In the evening I go out.
Do you go to the theatre or to the cinema? What do you usually do after school?
Напишите ему письмо.
Ответьте на его вопросы.
Спроси друга, какой у него любимый фильм, ходит ли он в кино и как часто.
Объем письма должен составить 70-90 слов, включая артикли и предлоги.
Не забудьте о правилах написания писем.
Ключи
Часть А А1 — A А2 — C А3 — C А4 — C A5 – C A6 – C A7 – B A8 – C A9 – B A10 – B A11 – C A12 – A A13 – A | Часть В B1 – will start B2 – will get B3 – has lost B4 – is looking for B5 – took part B6 – did not win B7 – made B8 – enjoyed |
БЛАНК ОТВЕТОВ
ФИ ученика__________________________________________________ 7 класс «________» |
Задания типа В с ответом в красной форме
Напишите в ячейку правильный ответ
Номер задания | Ответ |
В1 | |
В2 | |
В3 | |
В4 | |
В5 | |
В6 | |
В7 | |
В8 |
Задания типа А с выбором ответа из предложенных вариантов
Напишите в ячейку букву правильного ответа
А1 | A2 | A3 | A4 | A5 | A6 | A7 | A8 | A9 | A10 | A11 | A12 | A13 |
БЛАНК ОТВЕТОВ
ФИ ученика__________________________________________________ 7 класс «________» |
Задания типа В с ответом в красной форме
Напишите в ячейку правильный ответ
Номер задания | Ответ |
В1 | |
В2 | |
В3 | |
В4 | |
В5 | |
В6 | |
В7 | |
В8 |
Задания типа А с выбором ответа из предложенных вариантов
Напишите в ячейку букву правильного ответа
А1 | A2 | A3 | A4 | A5 | A6 | A7 | A8 | A9 | A10 | A11 | A12 | A13 |
kopilkaurokov.ru
Тема занятия | № урока | Учебные задачи | Форма организации работы на занятии | Домашнее задание |
Обучение аудированию. Вводная часть. | № 1 | Ознакомить учащихся с разделом «Аудирование». | Просмотр видео об опыте сдачи ОГЭ. Разбор задания на аудирование, времени на него, обсуждение сложностей со школьниками. | Завести отдельную тетрадь, законспектировать основные моменты о разделе «Аудирование». |
Практика и разбор аудирования в парах. | №2 | Наглядно показать работу с разделом, обсудить нюансы заданий в видео. Развить умение поиска информации в сети Интернет. | Обобщение материала с прошлого урока. Просмотр видеозаписей на «Pro English» по теме раздела с полным разбором задания. | Посмотреть дополнительные видеозаписи на данном ресурсе по теме. |
Практика и разбор аудирования. Индивидуальная работа. | №3 | Дать учащимся возможность оценить свои навыки аудирования. | Практика и разбор прослушанных текстов с сайта «Решу ОГЭ» Формирование оценки своих способностей. | Потренироваться дома с подобными заданиями на примере упр. в учебнике. |
Повторение и закрепление материала. | №4 | Закрепление материала, оценка полученных навыков. | Практика и разбор прослушанных текстов с сайта «Решу ОГЭ». | Повторить имеющиеся конспекты в тетради. |
Обучение чтению. Вводная часть. | №5 | Ознакомить учащихся с разделом «Чтение». Наглядное ознакомление с работой над разделом | Групповое решение заданий на чтение. | Выучить законспектированный материал. |
Практика и разбор текста в парах | №6 | Практика полученных знаний о разделе, формирование умения применять их на практике. | Сравнение разделов «Аудирование» и «Чтение». Нюансы обоих разделов. | Повторение конспектов о разделе «Чтение». |
Практика и разбор текстов. Индивидуальная работа. | №7 | Развитие умения работать индивидуально, искать необходимый для ответа материал в тексте. | Тренировочные упражнения по разделу «Чтение». | Выучить новые слова из разобранных текстов. |
Практика и разбор текстов. Индивидуальная работа. | №8 | Закрепление умения работать индивидуально с текстом, применяя полученные навыки. | Тренировочные упражнения по разделу «Чтение» с временным ограничением. | Выучить новые слова из разобранных текстов. |
Повторение и закрепление материала. | №9 | Актуализация полученных знаний, оценка. | Итоговое решение тренировочных упражнений по разделу «Чтение» с временным ограничением. | Работа над ошибками. |
Обучение лексико- грамматической части. Вводная часть. | №10 | Познакомить учащихся с разделом, основными моментами выполнения раздела и временными ограничителями. Развить умение поиска информации в сети Интернет. | Просмотр видеороликов на Pro English о разделе. Обсуждение нюансов работы с разделом, конспектирование. | Найти 1-2 ролика на тему раздела на YouTube, пересказать его/их. |
Здесь и сейчас. Настоящее время. | №11 | Отработать грамматический материал по временам Present Simple, Present Continuous, Present Perfect. | Практика на тестах и тренировочных упражнениях, | Решить тест. Повторить конспект. |
Поговорим о прошлом. | №12 | Отработать грамматический материал по временам Past Simple, Past Continuous, Past Perfect | Практика на тестах и тренировочных упражнениях. | Решить тест. Повторить конспект. |
Будущее не за горами. | №13
| Отработать грамматический материал по временам Future Simple, Future Continuous, Future Perfect. | Практика на тестах и тренировочных упражнениях. | Решить тест. Повторить конспект. |
Залог: пассивный или активный? | №14 | Отработать грамматический материал по определению залога, актуализировать его применение . | Решение тренировочных упражнений по теме «Залоги». | Закрепление материала в виде конспекта. |
Закрепление материала по временам. | №15 | Проконтролировать усвоенные учащимися знания. | Просмотр видеозаписи о временах на YouTube-канале Happy Hope ENGLISH, решение итогового теста по временам и залогам. | Работа над ошибками. |
Словообразование. Теория. | №16 | Познакомить учащихся со способами образования слов в изучаемом языке на примерах. | Просмотр серии видеороликов по разделу на канале ENGLISH GALAXY, обсуждение посмотренного. Конспектирование способов образования слов в английском языке. Подбор примеров в парах. | Повторить конспекты по разделу «Грамматика и лексика». |
Словообразование. Практика. | №18 | Актуализация полученных знаний и навыков. | Повторение и беседа по теме словообразования слов, практика на тренировочных упражнениях, работа над ошибками. | Индивидуальные тренировочные упражнения по словообразованию. |
Повторение и закрепление материала. | №19 | Обобщение и контроль усвоенных знаний. | Решение Лексико-грамматического раздела, работа над ошибками. | Индивидуальные тренировочные упражнения по всему разделу . |
Обучение устной части Введение. | №20 | Ознакомить учащихся с методикой выполнения данного раздела | Разбор заданий раздела. Повторение правил чтения в английском языке. Практика на текстах с сайта «Решу ОГЭ» | Повторение правил произношения, просмотр серии видеозаписей в пяти частях о разделе «Говорение» на канале ENGLISH GALAXY. |
Практика чтения. | №21 | Контроль навыка чтения вслух. | Практика, разбор ошибок в чтении. Закрепление правил чтения. | Чтение устных экзаменационных тем с записью голоса на диктофон. |
Диалог-расспрос: знакомство. | №22 | Ознакомить учащихся с системой выполнения данного раздела. | Обсуждению нюансов задания, практика в парах. | Повторение конспекта по разделу, индивидуальная практика на сайте «Решу ОГЭ». |
Контроль чтения и диалога-расспроса | №23 | Обобщение и контроль навыков чтения и дачи ответов на вопросы. | Разбор допущенных ошибок в диалогах. Переход к теме монологических высказываний. Вводные конструкции и средства логической связи. | Выучить вводные конструкции и средства логической связи. |
Монологическое высказывание. Практика. | №24 | Ознакомить с работой над заданием, временными рамками, введение групповой практики. | Просмотр видеоматериала с советами и примером монологического высказывания в экзамене. Конспектирование и обсуждение. Наглядное знакомство с примером задания и групповая работа. | Индивидуальное задание с сайта «Решу ОГЭ». |
Монологическое высказывание. Контроль знаний. | №24 | Контроль монологических навыков. Развить умение поиска информации в сети Интернет. | Сдача монологических высказываний на указанную тему, обсуждение ошибок. | Найти и посмотреть видео на You-Tube о практике сдачи устной части ОГЭ. |
Обучение письму. Вводная информация. | №25 | Познакомить учащихся с форматом личного письма и его нюансами. | Обсуждение опыта написания неофициальных писем на уроках, просмотр видеоролика с примером личного письма на ОГЭ. | Выучить законспектированные правила написания неофициального письма. |
Написание письма. | №26 | Развить навык письма. | Практика написания письма в парах. | Написать личное письмо. |
Личные письма: возможные темы. | №27 | Закрепить навык письма. | Возможные темы для писем. Написание письма по билетам. | Индивидуальная подготовка к письму. |
Повторение и закрепление материала. | №28 | Контроль навык письма. | Написание письма на оценку. | |
Подготовка к пробному ОГЭ. | №29 | Отработать лексико-грамматические навыки, навык чтения и аудирования. | ||
Подготовка к пробному ОГЭ. | №30 | Отработать навык письма и аудирования. | Пробное написание теста в формате ОГЭ (разделы 1 и 5) Разбор ошибок и обсуждение. | Самостоятельная подготовка к устной части, повторение изученного материала. |
Адаптированный для 7 класса ОГЭ. (1,2,3 разделы) | №31 | Контроль полученных навыков по аудированию, грамматике, лексике, чтению. | Работа с тестом формата ОГЭ, включающим в себя 1, 2 и 3 разделы. | Работа над ошибками. |
Адаптированный для 7 класса ОГЭ. (4 раздел) | №32 | Контроль полученных навыков по говорению. | Работа с тестом формата ОГЭ, включающим раздел Говорение. | |
Адаптированный для 7 класса ОГЭ. (4 и 5 раздел). | №33 | Контроль полученных навыков по говорению и письму. | Работа с тестом формата ОГЭ, включающим разделы 4 и 5. | Работа над ошибками. Повторение законспектированного материала. |
Резервный урок. | №34 | Повторение материала. | Обсуждение формата ОГЭ, определение сложных моментов, повторение законспектированного материала и материла из видеозаписей . |
xn--j1ahfl.xn--p1ai
Стратегии ранней подготовки учащихся к ОГЭ по английскому языку. Раздел «Аудирование». (6-7 класс) | Английский язык
Стратегии ранней подготовки учащихся к ОГЭ по английскому языку. Раздел «Аудирование». (6-7 класс)
Автор: Соколова Марина Владимировна
Организация: МБОУ СОШ №41
Населенный пункт: Республика Татарстан, г. Набережные Челны
Стратегии ранней подготовки учащихся к ОГЭ по английскому языку(раздел «Аудирование») (6-7 класс)
Из опыта работы
учителя английского языка
МБОУ СОШ №41
Соколовой Марины Владимировны
Часто звучит вопрос: когда же начинать готовить к ОГЭ?
Для того, чтобы преуспеть на ОГЭ по английскому языку зачастую бывает недостаточно одного года даже усиленной подготовки. Новому материалу необходимо «уложиться, перевариться». Чем быстрее вводятся новые темы, тем поверхностнее происходит их понимание.
По моему мнению, нужно начинать готовить учащихся с 6 класса.
Во-первых,безумная гонка в 9 классе с натаскиванием на формат экзамена приводит только к стрессу и нервному истощению.И к 9 классу уровень напряжения у учащихся уже такой, что учебный материал усваивается хуже. В начале средней школы такого прессинга все-таки нет.
Во-вторых, прочные и глубокие знания предмета — единственный надежный способ сдать любой экзамен, в каком бы формате он ни был.
Сегодня, в своем выступлении я бы хотела остановиться на подготовке к разделу «Аудирование» и поделиться своим опытом работы.
Как известно, раздел «Аудирование» включает в себя три задания разной степени сложности. Я обычно своим ученикам и родителям говорю, первое задание рассчитано на тех, кто хоть что-то понимает по-английски (основная мысль высказывания), второе — на тех, кто понимает немного больше (понимание основной информации с некоторыми деталями) и последнее уже для тех, кто долго и упорно готовился к экзамену и может вникнуть в нюансы записи (детальное понимание услышанного).
Таким образом, согласно демоверсии экзамена первое задание по аудированию направлено на понимание главной темы диалога. Требуется установить соответствие между диалогом и местом, в котором данный диалог происходит: парк, отель, магазин, больница. Один из ответов- лишний.
Одна из трудностей, с которой сталкиваются учащиеся при подготовке заключается в том, что они не готовы сопоставить лексику с местами, которые они описывают. Как я помогаю учащимся в этом.Я учащимся предлагаю заполнить таблицу.
Place |
Words and phrases |
park |
|
shop |
|
vet clinic |
|
hotel |
|
party |
|
Для начала, каждый ученик работает самостоятельно, стараясь вспомнить как можно больше слов и выражений, связанных с тем или иным местом действия. Затем учащиеся сравнивают свои результаты с результатами класса. Так у детей появляется возможность пополнить свои списки за счет идей своих товарищей.
Так жея организовываю игру, когда ребенок зачитывает свой список слов и выражений, а его одноклассники угадывают место, с которым они связаны. Таким образом, это помогает систематизировать лексический материал по определенным темам. И когда дети приступают непосредственно к выполнению задания ОГЭ учащиеся готовы с большей вероятностью найти правильные ответы.
Но не редко возникает трудность у учеников в том, что, если они и узнают достаточное количество слов в тексте, которые ассоциируются с определенными местами, ситуации могут быть весьмапротиворечивы. Например, слово dog в данном задании звучит в каждом диалоге и может быть отнесено к каждому месту действия. Прежде всего я предлагаю учащимся определить, какие основные действия могут происходить в определенных местах. Таким образом, кроме конкретной лексики, связанной с тем или иным местом, внимание учеников акцентируется и на действиях, которые могут там происходить.
A. Match each place with an action:
1. In a park
2. In a shop
3. In a vet clinic
4. In a hotel
5. At a party
- to buy a new dog
- to book a room where dogs are not allowed
- to lead the dog for treatment
- to have a rest
- to walk dogs
Хорошим помощником в выполнение подобного задания может являться привлечение собственного жизненного опыта учеников.
Look at this places. In pairs, answer the following questions:
1. In a park
2. In a shop
3. In a vet clinic
4. In a hotel
5. At a party
When was the last time you went to each of this places? What did you do there?
Это задание нацелено на то, что учащиеся смогли вспомнить и обсудить ситуацию из своего жизненного опыта, когда им приходилось бывать в общественных местах. Они описывают обстоятельства, действия, связанные с этим посещением. Бывает, что у кого-то из них не было подобного опыта, но они могут узнать об этом у своих товарищей. Так формируется картина об определенных местах.
Во втором задании по аудированию учащимся предлагается установить соответствие между высказываниями и утверждениями.
Одной из проблем для учеников может стать относительная высокая скорость речи говорящего и особенности его произношения. Как же им можно помочь?
В первую очередь стоит отметить, что аудирование на занятиях должно присутствовать всегда, на каждом занятии по английскому языку. Так, у учащихся накапливается опыт понимать речь с различными произносительными особенностями говорящего. Прослушивание любого текста необходимо дополнять специальными упражнениями на узнавание конкретных слов из ряда созвучных слов. Этопоможетучащимсявдальнейшемизбежатьнедопонимания (омофоны).
Listen to the extract and circle the word of phrase you hear.
- Yesterday I got a mail/male from my granny.
- It was snowy last night/knight.
- He is too/two shy boy to work here.
- I our zoo there is a cute deer/dear.
- My mother usually makes cakes of oat flour/flower.
Следующее упражнение способствует активизации лексики.
Circle the correct word to complete the phrases:
- In school library you can borrow/do books.
- On our Mathlessons we solve/sing a lot of different tasks.
- Our classroom is large/red.
- There are many/long exhibits on our school exhibition.
- I do sports after/under my lessons.
По окончанию работы с этим заданием можно обсудить с учащимися какие фразы соотносятся с утверждениями в тестовом задании. Так учащиеся научатся предугадывать содержание монологических высказываний.
Приступая уже непосредственно к самому тестовому заданию можно снова выделить время, для того чтобы ученики могли выразить 1-2 идеи о том, что, по их мнению, может сказать говорящий. Сначала это занимает чуть больше времени, но в результате постоянной практики этот навык дойдет до автоматизма.
Как уже говорилось ранее, у учеников, выполняющих итоговую работу, может быть не достаточный словарный запас или он находится в пассивной памяти. Со своими учениками мы часто выполняем задания по активизации лексического материала.
Ученикам предлагается выразить мнение по одной из тем тестового задания. По результатам предварительного обсуждения темы учащиеся записывают слова и выражения под определенные заголовки.
- In pairs discuss the differences between Russian and British school system.
- Make notes about three things under each heading.
Schools in Russia_____________________________________________
___________________________________________________________
Schools in Britain ____________________________________________
___________________________________________________________
Commonthingsaboutschools __________________________________
___________________________________________________________
Далее они сравнивают свои списки со списками своих товарищей и дополняют свои списки. Результатом этой работы может быть составление монологического высказывания по рассматриваемой теме. Так мы помогаем обогатить словарный запас наших учеников, а также активизировать лексические знания, которые мы бы хотели «спасти» в их памяти.
Одна из основных трудностей выполнения 2 задания раздела «Аудирование» заключается в том, что формулировки некоторых утверждений могут ввести в заблуждение, так как на первый взгляд они звучат одинаково или близки по своей тематике. В данном случае важно научить учеников видеть нюансы как в формулировке утверждений, так и в содержании самого высказывания.
Например, ученики читают утверждения, находят ключевые слова, которые могут определить главную идею высказывания.
Также своим ученикам я даю реплики из монологов, нужно установить соответствие между этими репликами и утверждениями тестового задания.
- … There is a whiteboard, desks and a teacher’s table but the most interesting feature is the special graffiti wall…
- …Yes, I find geography very interesting…
- … My friend Tracy isn’t talking to me because of this…
- …When the lessons are over, my friend and I go to the gym…
- …To find the book you need to know the author…
И снова необходимо сделать акцент на ключевые слова и выражения, которые позволили установить данное соответствие. Таким образом, каждый раз, когда учащиеся сталкиваются с подобным заданием, они научатся при прочтении самого задания сразу же определять ключевые слова и предвосхищать содержание высказывания с помощью синонимичных слов и выражений.
Как же можно помочь учащимся успешно справиться с третьим заданием раздела «Аудирование»?
В данном задании учащиеся прослушивают диалог и отвечают на поставленный вопрос, выбирая правильный ответ из 3х вариантов. Чаще всего это задание вызывает трудности у учеников, которые слабо владеют стратегией аудирования с выборочным пониманием интересующей информации.
В такой ситуации в рамках подготовки следует как можно чаще тренировать именно это умение.
Я своим учащимся предлагаю список предложений с пропусками. Они прослушивают запись диалога первый раз и заполняют эти пропуски.
Listen to the extracts and complete the gaps with the word you hear:
- Yes, I’m from Canada and this is __________________ or anywhere else.
- Today we are going to have a guided excursion ___________________.
- It’s__________________. The whole class are here and two teachers to supervise us.
- Everyone nowadays wants to be either ___________________________.
- I can’t even make up my mind on what _________________ back home.
Затем в режиме парной работы, учащиеся сравнивают свои ответы с ответами своих товарищей. При втором прослушивании они проверяют окончательный вариант ответов. На первый взгляд это задание простое. Однако оно заставляет учащихся быть предельно сосредоточенными, чтобы в потоке быстрой речи услышать именно то слово, которое необходимо. И уже при выполнении самого задания, сосредоточивших на деталях, ученики с наибольшей вероятностью выберут правильный ответ.
Одна из частых причин, почему ученики совершают в третьем задании «Аудирования» наибольшее количество ошибок заключается в том, что они зачастую не понимают вопросы, так как там находится много не знакомых слов. Именно поэтому многие тренировочные упражнения нацелены на активизацию лексического запаса учащихся.
Read questions in the task. Write a word or phrase from the questions in each gap to complete the sentences.
- My family’s lived in ___________________ for ages and we seldom travel anywhere either.
- I’m deeply interested in ____________________________.
- I’ve found a shop with some ______________________________.
The auditions were:
- part of England
- in physics and biology
- old photos of the city
С помощью данного упражнения предлагается проанализировать вопросы к аудиотексту и найти определенные слова согласно описанию их значения. Данное упражнение способствует расширению словарного запаса учеников и снимает сложности при понимании вопросов к заданию.
Еще одна типичная ошибка у учащихся при выполнении данного задания заключается в том, что они ожидают услышать в аудиотексте те же лексические единицы, которые включены в вопросы и предполагаемые ответы. Для того, чтобы избежать эту ошибку я предлагаю учащимся определить соответствие слов из списка с их синонимами или дефинициями. Такая тренировка будет способствовать расширению словарного запаса учащихся за счет синонимичного ряда.
Match the words and phrases to the synonyms.
|
a sport contest b exploration cstore d go to see e journey |
Приступая непосредственного к выполнению тестового задания, можно попросить учеников перефразировать вопросы с предполагаемыми ответами. Таким образом постараться предугадать как может быть сформулирована реплика говорящего в аудиотексте. При первом прослушивании я проверяю учеников, кто был ближе к оригиналу.
Таким образом, к этой части экзамена можно подготовиться только слушая, слушая и еще раз слушая. А начинать подготовку к итоговой аттестации, а именно к разделу аудирование, непосредственно в 9м классе – поздно! Это почти всегда создает трудности – спешку и высокие нагрузки, которые очень тяжело распределять как преподавателю, так и самому школьнику. По-моему мнению, начинать готовиться, особенно к разделу аудирование, нужно, все-таки, с 6 класса.
Литература:
- ВербицкаяМ.,MannМ.,Taylore-Knowles S. MacmillanExamSkillsforRussia: СборниктестовдляподготовкикГИАпоанглийскомуязыку. — Oxsford: Macmillan, 2014. — 88 с.
- ВербицкаяМ.,MannМ.,Taylore-Knowles S. Macmillan Exam Skills for Russia: Speaking and Listening. — 4-e изд. — Oxsford: Macmillan, 2015. — 86с.
- ОткрытыйбанкзаданийОГЭ // ФедеральныйинститутпедагогическихизмеренийURL: http://85.142.162.126/os/xmodules/qprint/index.php?theme_guid=2D1A49D14EF29545463CDBF340094B6A&proj_guid=8BBD5C99F37898B6402964AB11955663 (датаобращения: 01.11.2017).
- МетодикаитехнологииподготовкиобучающихсяксдачеОГЭиЕГЭкразделуаудированиепоанглийскомуязыку // Учителяcom. Учительскийпортал. URL: http://uchitelya.com/angliyskiy-yazyk/54249-metodika-i-tehnologii-podgotovki-obuchayuschihsya.html (датаобращения: 09.11.2017).
- Вебинар // Развитиенавыковаудированияанглийскойречи URL: http://www.english-drills.ru/ (датаобращения: 08.11.2017).
Приложения:
- statya-sokolova-mv.docx.. 26,6 КБ
- file3.pptx.zip.. 1000,4 КБ
Опубликовано: 29.11.2017
www.1urok.ru